Huimalla kasvu-uralla kiitävä JYSK on uransa aikana osoittanut konkreettisesti suoramarkkinoinnin voiman.
Suoralla luodaan mielikuvia, yllätetään asiakas ja aktivoidaan tarjouksilla. Lisäksi Jysk käyttää markkinoinnissaan TV-mainontaa, digitaalista markkinointia, printtimainontaa sekä sosiaalista mediaa, esimerkiksi bloggaritapahtumia.
Jotkut sanovat suoraa vanhanaikaiseksi, mutta me näemme sen kiistattoman tehon joka kerta, kun mainoslehti on jaettu asiakkaille, sanoo JYSK-Suomen maajohtaja Ville Velin.
JYSK on kansainvälinen ketju, jonka johtavana teemana on ”Sleeping and Living”; tuotteita nukkumiseen ja elämiseen siis. Ehdottomana vahvuutena ovat alusta pitäen olleet patjat, peitot ja tyynyt, mutta nyt ovat tulleet entistä vahvemmin mukaan myös muut tuotteet, kuten huonekalut. Tämä tekee JYSKistä myös sisustamiseen panostavan kauppaketjun, nukkumista tietenkään unohtamatta.
Pitää paikkansa. Kehitämme tuotevalikoimaamme tarjoamalla inspiroivia sisustamisen ratkaisuja. Tuotteet ovat edelleen edullisia, mutta menemme ehdottomasti laatu edellä. Laatu on meille todella tärkeä asia. , Ville Velin sanoo.
JYSKin brändi on kehittynyt hyväksi, vaikka mainonnan painopiste on koko ajan ollut taktisessa markkinoinnissa. Meidät tunnetaan kautta Suomen ja maine on hyvä. Tämän maineen säilyttäminen edellyttää tuotteiden korkeata laatua. Hyväkään markkinointi ei nimittäin kanna, jos tuotteet eivät vastaa asiakkaiden laatuodotuksia, JYSK Suomen markkinointipäällikkö Riikka Leskinen, toteaa.
Mainonnan ja markkinoinnin trendien ja ajan uskomuksien mukaan on yllättävää, että reilu 20 vuotta sitten Suomeen rantautunut kansainvälinen kauppaketju on tänään kannattavin ja kasvavin asumiseen liittyvien kodin tuotteiden kauppaketju, vaikka painopiste on koko ajan ollut taktisessa mainonnassa. Se ei ole estänyt luomasta tunnettua brändiä.
Suora on meidän tärkein yksittäinen media, ja jos esimerkiksi talousmediassa laajasti julkisuutta saavia nykymarkkinoinnin asiantuntijoita olisi uskominen niin meidänhän pitäisi markkinointistrategiallamme olla yrityksenä jo konkurssin partaalla, Ville Velin hymähtää.
Totuus kuitenkin on, että suora toimii. Me myös panostamme siihen todella voimakkaasti. Osoitteettomana suorana jaettava mainoslehtemme ilmestyy yli 50 kertaa vuodessa. Yleensä painos on 2,1 miljoonaa kappaletta, suppeimmillaankin 1,7 miljoonaa. Tämä tarkoittaa, että yhteenlaskettu painosmäärä on peräti 118 miljoonaa vuodessa, Riikka Leskinen sanoo.