Sähköinen kaupankäynti kasvaa – perinteinen media toimii

Ruotsissa Vähittäiskaupan Mediabarometri (Detaljhandelns Mediabarometer) tekee vuosittain selvityksen, jonka tavoitteena on nostaa esille tämän päivän kysymyksiä ja muutoksia, jotka koskevat ruotsalaisten vähittäiskauppiaiden mediavaihtoehtoja ja kuluttajien näkemyksiä mainonnasta. Retail Media Barometrin toteuttaa TBS Media Agency ja HUI Research.

Perinteinen media toimii

Selvityksen mukaan suurin peitto saavutetaan edelleen ns. Offline-mainonnalla eli mainonnalla sanomalehdissä, suoramainonnassa, televisiossa, radiossa, ulkona tai elokuvissa. Tämä pätee sekä myymälöissä että verkkokaupassa tapahtuvan myynnin markkinointiin. Näyttää siltä, että on parempi tehdä verkkokaupalle painettu mainos, kuin mainostaa samaa verkkokauppaa netissä.

Perinteiset tiedotusvälineet menestyvät paremmin myös näkyvyyden osalta. Tämä tarkoittaa sitä, että useammat ihmiset näkevät viestin, kun se esiintyy perinteisessä mediassa sähköisen median sijaan.

Sähköinen kaupankäynti kasvaa

Nykyinen vähittäiskauppa toimii kahdessa maailmassa; on perinteinen fyysinen ja uudempi sähköinen kaupankäynti. Fyysinen ja sähköinen kaupankäynti omaavat erilaiset kehityskulut. Vähittäiskauppa toimialana kasvaa. Sähköisen kaupankäynnin osuus kasvusta on yhteensä 16% ja myymälöiden osuus vain 0,1%.

Vähittäiskaupan kokonaismyynnistä 80- ja 90-luvulla syntyneiden osuus on noin 33 prosenttia. Näiden sukupolvien kulutus on hyvin digitaalista. Huomion arvoista kuitenkin on, että sähköinen kaupankäynti on vain 8,7 prosenttia kaikesta kaupasta, syystä että ostamme suurelta osin elintarvikkeemme myymälöistä.

 

Ero yritysten ja kuluttajien välillä

Sosiaalisella medialla on kasvava osa vähittäiskauppiaiden mediabudjetista. Yritykset käyttävät sosiaalista mediaa useimmiten asiakasmatkan alussa kiinnostuksen lisäämiseksi. Mitä lähempänä osto hetkeä olemme, sitä enemmän vähittäiskauppa käyttää markkinoinnissaan omaa mediaansa (myymälä, verkkosivusto, sähköinen uutiskirje, asiakasklubi).

Kuluttajat ajattelevat hieman eri tavalla, he haluavat löytää viestit helposti saatavilla olevista ja helposti suljettavista kanavista. Ostoprosessin alussa he pitävät televisiosta ja suoramainoksista. Vaikka kuluttajat viettävät enemmän aikaa digitaalisissa kanavissa, perinteisellä medialla on suuri arvo kuluttajalle.

Monien medioiden yhdistelmä toimii

Kuluttajat käyttävät paljon aikaa digitaalisessa mediassa, mutta perinteiset kanavat, kuten TV ja suoramainonta, saavuttaa eniten näkyvyyttä. Offline-kanavat ovat tärkeimpiä ostoprosessissa. Menestyspolku sisältää monien eri medioiden yhdistelmiä. Ei ole mediakanavaa, joka pystyy kattamaan kaiken. Viisas yhdistää sekä uutta että vanhaa.

 

Lähde: Detaljhandelns Mediebarometer 2018 , Svensk Direktreklam