Suomi on hampurilaisketjujen luvattu maa. Luulisi, että kansainvälisten ja suomalaisten jättien joukossa ei enää olisi tilaa, mutta oikealla tavalla profiloitumalla ja rokkaavalla yrittäjähengellä voi kuitenkin onnistua. Rolls aloitti toimintansa Seinäjoella 1988 ja on nyt jo noin 100 toimipaikan ketju.
Perustanamme on alusta pitäen ollut sellainen franchising-ketju, jonka jokainen yrittäjä voi aidosti menestyä ilman ylimitoitettuja kustannuksia. Heidän menestyksensä on meille tärkeä, sillä ilman heitä me emme olisi mitään, toteaa Rolls`n ketjujohtaja Jouko Huumo
Rolls on omassa lajissaan todellinen menestystarina. Kaikki alkoi pienestä hampurilaisgrillistä, joka oli Seinäjoen ehdoton ykkönen. Tänään ketju on yksi tunnetuimmista kautta maan.
Emme ole pyrkineet kilpailemaan elintilasta suurten viereen pääkaupunkiseudulle ja kaupunkien keskustoihin. Me olemme hakeneet sellaiset paikat, joissa meille on tilaus ja omaa elintilaa. Sama koskee markkinointia. Teemme sen omalla tavallamme. Kustannustehokas suoramainos jaettuna älykkäästi kohdistaen sinne, missä ostavat asiakkaat ovat, on osoittautunut toimivaksi.
Rollsin markkinointi perustuu sekä valtakunnalliseen mainontaan, että paikalliseen yrittäjäkeskeiseen markkinointiin.
Ketjun menestyksen kannalta SSM:n suora on ollut meille loistava löytö. Voimme helposti räätälöidä sen kauppiaan yksilöityihin tarpeisiin. SSM:n myyntipäällikkö Mika Haakana hoitaa kaikki, mitä on sovittu.
Mainos kohdistetaan tehokkaasti toimipisteiden läheisyyteen ja ne todella löytävät asiakkaansa.
Huumon mielestä suora on hyvän tehonsa lisäksi myös erittäin nopea keino reagoida, jos myynti yllättäen tuntuu hiljaiselta.
Jos kauppias esimerkiksi tiistaina soittaa, että nyt pitäisi tehdä jotain myyntiä piristävää, mainos saadaan jakoon jo seuraavan viikon keskiviikkona. Meidän Helsingissä oleva graafikkomme tekee mainoksen nopeasti ja me toimitamme sen SSM:lle, missä hoidetaan käytännön järjestelyt.
Yleensä yrittäjät jakavat lähiympäristöönsä paikkakunnasta riippuen 5 000–10 000 mainosta.
Rollsin markkinointi on yrittäjäkeskeistä. Kaikki ovat mukana yhteisessä valtakunnallisessa markkinoinnissa, missä käytetään radiota, televisiota ja suoramainontaa. Sen sijaan yksittäiset suorakampanjat on usein räätälöity yrittäjälähtöisesti piristämään myyntiä. Jos esimerkiksi jonkun yrittäjän paikkakunnalla on ihmisiä liikuttava kesätapahtuma, ei yrittäjän ole välttämättä viisasta lähteä yhteiseen erikoistarjouskampanjaan, koska asiakkaita riittää muutenkin.
Huoltamoyrittäjä Teija Mesimäeltä ei rohkeutta puutu. Hän tekee lounasruokaa keittiössä aamupäivisin ja vaihtaa autoihin renkaita ja öljyjä iltapäivisin tai pyöräyttää tottuneesti Rolls-hampurilaisia, jotka toivat merkittävän lisän pienen Pusulan elämään.
Rolls tuli kuvaan mukaan 2012. Minulla oli kahvio ja lounastarjoilu, mutta illasta puuttui jotain erityisesti nuorille sopivaa. Nyt ovat vanhemmatkin asiakkaat löytäneet hampurilaiset ja joskus saa niitä pyörittää ihan tosissaan, Teija Mesimäki toteaa.
Pusulan Neste on keskeisellä paikalla kylää. Aseman tuntevat kaikki ja se on tietynlainen kohtaamispaikka, missä tankataan, juodaan kahvia, vaihdatetaan renkaita ja syödään.
Itse käytän suoraa kahdesti vuodessa, kun rengassesonki on ovella. Sen lisäksi Rollsin suhteen kampanjoidaan aina silloin tällöin ja ne tuntuvat todella toimivan. Kuponkitarjoukset vetävät hyvin ja aina tulee myös uusia asiakkaita, vaikka minusta tuntuu, että tunnen jo kaikki potentiaaliset asiakkaat, näin ei kuitenkaan ole. Yksi selkeä ryhmä ovat kesäasukkaat. Pusulan asukasmäärä nimittäin kolminkertaistuu kesäisin, koska kesämökkejä on paljon.
Teija Mesimäki on nyt yrittäjänä seitsemättä vuotta. Hän on yrittäjyyden perikuva, joka ei kuitenkaan asetu mihinkään valmiiseen kaavaan. Hän työskenteli ensin muutaman vuoden samaisella Nesteen huoltamolla ja päätti sitten ostaa sen itselleen.
Huoltamon lisäksi Teija on myös Rolls-ketjun kouluttaja, joka käy aika ajoin kouluttamassa uusia yrittäjiä eri puolilla maata. En tiedä missä välissä, mutta hän myös suunnistaa, ajaa rallia kartturina ja näyttelee.
Ehkä se selittää, että olen sinkku, hän naurahtaa ja tekee tottuneesti taas uuden hampurilaisaterian, joka on oleellinen lisä tuloksen tekemisessä. Bensiinin myymisellä ei todellakaan elä, se on senttikauppaa.