Ruukki Construction Oy on markkinajohtaja sekä omakotitalojen katoissa, että teollisuuden rakennusten julkisivuratkaisuissa. Lisäksi yhtiö on Euroopan johtavia teräskattojen toimittajia. Yritys on paikallinen ja se on lähellä jokaista suomalaista rakentajaa ja remontoijaa. Paikallisuutta korostaakseen Ruukki käyttää markkinoinnissaan osoitteetonta suoraa. Ruukki Construction Oy:llä on useita kymmeniä kattomestareita eri puolilla Suomea, joiden tehtävänä on palvella vanhojen omakotitalojen remontoijia. Organisaatio on nimenomaisesti "viritetty" palvelemaan koko maata.
– Koska olemme kansainvälinen toimija ja markkinajohtaja, meidät mielletään helposti suureksi ja etäiseksi. Sen vuoksi olemme tehostaneet suoramarkkinointiamme ja pyrimme tavoittamaan asiakkaamme osoitteettomalla suoralla, jota painetaan parhaimmillaan noin puolitoista miljoonaa kappaletta (v. 2011), kertoo markkinoinnin asiantuntija Anne-Maj Kesäläinen
– Saamamme kokemuksen mukaan suora todella toimii. Sen vuoksi olemme voineet jopa vähentää esim. sanomalehti-ilmoitusten käyttöä. Suorasta on tullut meille tärkein taktinen markkinointivälineemme.
Ruukin suoramarkkinoinnin kohderyhmänä ovat ensisijaisesti kaikki omakotitaloissa asuvat kattoremonttien teettäjät.
– Suoramainosten jakelun kohdentaminen haluttuun kohderyhmään on onnistunut hyvin ja vaste on ollut erittäin hyvä. Kohdentamisen työkaluna olemme käyttäneet SuoraNet –palvelua, missä olemme määritelleet jakoalueet tietyn säteen tai postinumeroiden perusteella, ja valinneet sieltä kohteeksi pientalot.
– Aikaisemmin markkinoimme siten, että samanlainen suoramarkkinointikirje jaettiin valtakunnallisesti ja yhteydenotot ohjattiin keskitetysti kolmen henkilön yhteystietoihin.
– Ongelmana oli tällöin se, että kyseiset henkilöt kuormittuivat liikaa, emmekä saaneet korostettua paikallisuusteemaa riittävästi.
– Sen vuoksi muutimme suorakirjettämme niin, että jokainen kattomestari saa omalle alueelleen oman suorakirjeen, jossa on hänen yhteystietonsa ja kuvansa. Samalla muutimme pienillä sanavalinnoilla viestiä aktiivisemmaksi. Tämä toimi ja on näyttänyt lisäävän asiakkaidemme keskuudessa paikallisen toimijan mielikuvaa.
"Järjestäessämme tapahtumia ja asennusnäytöksiä, käytämme Ruukilla (v. 2011) suorakirjeitä lehti-ilmoitusten sijaan. Näytökset ja tapahtumat ovat olleet paikallisesti suosittuja, joten myös siinä on suoramainonta ollut onnistunut valinta"; jatkaa Anne-Maj Kesäläinen.
Markkinoinnin asiantuntija Kesäläisen mukaan on perinteinen suora edelleen varsin toimiva ratkaisu.
– Usein, ehkä liikaakin, ajatellaan kaiken siirtyneen verkkoon. Yllätykseksemme toimi perinteinen irti leikattava palautekorttikin aivan hyvin, jopa eteläisimmässä Suomessa. Epäilimme, että sellaista ei suorakirjeeseen kannata liittää, koska kaikki hoidetaan internetissä, mutta näin ei ollut. Saimme kampanjasta suuren määrän vastauksia, vaikka kyse ei ollut edes mistään kilpailusta, Anne-Maj Kesäläinen kertoo.
Kesäläisen mukaan asiakkaat ovat jopa säästäneet suoramainosta pitkään ja palanneet sen kanssa, kun kattoremontti on tullut ajankohtaiseksi. Joskus vasta useamman vuoden päästä.
– Varsinaisesti emme ole tehneet kampanjoihin liittyviä mittauksia, koska toistaiseksi meille on riittänyt se, että olemme vain todenneet niiden välittömän vaikutuksen myyntiin.
– Yleensä jakelu on viikonloppuna, minkä jälkeen keskiviikon - torstain aikana tulos on nähtävissä, Anne-Maj Kesäläinen kertoo.
Kesäläisen mukaan on yhteistyö Suomen Suoramainonnan kanssa sujunut erittäin hyvin; jakelut ovat toimineet kiitettävästi ja yhteistyö on ollut aktiivista.
Alkaen v. 2021 Ruukki Construction Oy:n markkinoinnin asiantuntija: Heli Rintamäki